fbpx

הקשר בין תזונה ליוגה

תזונה היא חלק מאוד חשוב בחיינו: הגוף זקוק למזון שישמש כדלק לאספקת אנרגיה ולבניית רקמות הגוף, ובנוסף המזון שאנו אוכלים משפיע מאוד על הרגשות שלנו, על מצב הרוח ועל התודעה. למזון שאנו אוכלים יש השפעה גם על בריאותנו הפיזית אך גם על רמת האנרגיה והחיוניות שלנו. אנו מרגישים זאת לא אחת במקרים בהם אנו אוכלים מזון כבד או שמן ובסיום הארוחה אנו מרגישים פתאום כבדים ואטיים, אפילו מנומנמים. מזונות מסוימים כמו שוקולד, קפה או מאפים משמשים כמקור לנחמה כשאנחנו במצב רוח שפוף, או לקבלת "זריקת אנרגיה" כשאנחנו עייפים וכדומה.

היוגה, העוסקת בין היתר בפיתוח מודעות עמוקה לכל אספקט בחיינו, מעניקה משקל לא מועט גם לנושא התזונה. היוגים מאמינים כי לתזונה יש השפעה ישירה על הגוף, על התודעה, על המחשבה ועל הרגש. בנוסף, אכילה היא אחת התשוקות המרכזיות בחיינו והיוגי אמור לשלוט בחושיו ולעמוד בפיתויים, לכן עליו לגלות הבנה גם בנושא התזונה ולפתח מודעות עמוקה להשפעת האוכל עלינו ולדרך בה אנחנו מתנהלים עם האוכל.

עקרונות התזונה היוגית

לפי התפיסה היוגית, לתזונה יש מספר השפעות עלינו: למזון יש ערך תזונתי, יש בו אנרגיית חיים (פראנה), יש לו השפעה על תהליכי העיכול בגוף וכן יש לו השפעה על הרמה המנטאלית והרגשית. תזונה יוגית מתייחסת למספר היבטים: לסוג המזון הנצרך, לכמויות, לטריותו ולאופן הכנתו וכן לאיכותו.

מבחינת הערך התזונתי, יש לצרוך את כל אבות המזון: פחמימות, חלבונים, שומנים, חומצות אמינו, מלחים ומינרלים. כמות אנרגיית החיים של המזון מושפעת מגורמים שונים, למשל: רמת הטריות של המזון, אופן ההכנה והעיבוד ועוד. כך לדוגמה, ירק שנקטף זה עתה יכיל יותר אנרגיית חיים מירק שהוקפא או נשמר בקירור. מזון מבושל שבושל זה עתה יכיל יותר אנרגיית חיים מאשר מזון שבושל והונח במקרר למשך כמה ימים. מזון שבושל זמן קצר יותר יכיל יותר אנרגיית חיים מאשר מזון שבושל במשך שעות (למשל-חמין). למזון מתועש ומעובד מוסיפים הרבה חומרי טעם, תבלינים ומלח כדי לפצות על הטעם ועל אנרגיית החיים שניטלו ממנו. לצורת האכילה ולכמות המזון שאנו צורכים יש השפעה על תהליך העיכול ספיגת אנרגיית החיים מהמזון. אכילה מתונה, נינוחה ומודעת הופכת את המזון לקל יותר לעיכול, משפרת את ספיגת האנרגיה ומונעת אכילת יתר. מזון כבד או אכילת יתר מעמיסים על מערכת העיכול וגורמים לתחושה של עייפות וכבדות ואף לאיבוד אנרגיית חיים, בשל המאמץ שמשקיע הגוף בעיכול המזון. ההמלצה של התזונה היוגית היא לבחור מזון פשוט, טרי, טבעי וטהור, המתעכל בקלות ואינו מכיל חומרים המזיקים לגוף כמו- צבעי מאכל, חומרים משמרים וכד'. את המזון יש לאכול לאט וללעוס היטב כדי להקל על תהליך העיכול.

על פי הפילוסופיה ההינדית, מזונות מחולקים לשלושה איכויות (גונות): סאטווה, טאמאס, וראג'אס. הגונות נמצאות בכל חומר הקיים ביקום (מזון, חומר, צורות החיים, מחשבות, דיבור וכד') במינונים שונים. הרכבים שונים של הגונות מביאים להתנהגויות שונות ולמאפיינים שונים.

האיכות הראשונה, סאטווה (Satva) מייצגת הוויה, קיום, הארה, טוהר, שלווה ואיזון. במונחים של תזונה, סאטווה מזינה את הגוף ומטהרת את הנפש. מזון סאטווי הוא מזון מזין ובריא היוצר צלילות מחשבתית, מטהר ומרגיע. זהו מזון טרי המוכן בתשומת לב. מזון סאטווי הוא התזונה המועדפת עבור היוגי. מקורות מתאימים לתזונה זו הם פירות טריים, ירקות חיים או מבושלים קלות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, דבש ותה צמחים.

האיכות השנייה, ראג'אס (Rajas) מתייחסת לתנועה, פעילות, צמיחה, תשוקה וריגוש. מבחינת התזונה, מזון ראג'אסי כולל מזונות כמו קפה, מלח, שוקולד וביצים. גם אכילה מהירה ובעמידה נחשבת ראג'אסית.

האיכות השלישית, טאמאס (Tamas), קשורה בחושך, כבדות, עצלות, פאסיביות וחוסר תנועתיות. מבחינה תזונתית מתייחס המזון הטאמאסי למזון לא טרי או מקולקל, מזון שחומם מחדש, בשר, אלכוהול, שום, בצל, מזון מעובד ומשומר. גם אכילת יתר נחשבת טאמאסית.

כאמור, האיכויות השונות וההרכבים השונים של הגונות מביאים להתנהגויות ולמאפיינים שונים: תזונה טאמאסית מורידה את רמת האנרגיה ומגבירה את העייפות והעצלות. תזונה ראג'אסית מגבירה חוסר שקט מנטלי ופיזי. תזונה סאטווית תורמת  להגברת רמת האנרגיה והחיוניות, לשלווה, לאיזון, לבריאות ולתחושה כללית טובה יותר. זוהי אם כן התזונה המומלצת על פי עקרונות היוגה, אך היא אינה דרישה מוקדמת לתרגול אשטנגה יוגה. יחד עם זאת, תזונה המבוססת על העקרון הסאטווי תתמוך, תקל ותקדם את תרגול היוגה. באמצעות היוגה המתרגלים נעשים מודעים יותר לעצמם ולדרך בה המזון משפיע עליהם ולכן מודעים לבחירות המתאימות. באותו אופן בו יש להתאים את האימון היוגי מדי יום כדי לקדם את האיזון והרוגע, כך גם יש למצוא את האיזון הנכון באמצעות תזונה נכונה.

אולי יעניין אותך קריאה נוספת על:

הסדנאות והחופשות הקרובות

טיול יוגה והליכה
בשוויץ

4-8 ליולי 2024

טיולי יוגה ואופניים
בחו"ל

2024

ריטריט יוגה
בעין גדי, ים המלח

28-30 לנובמבר 2024

אשטנגה יוגה אונליין התוכנית המלאה !

לתרגל בזמן והנוחות שלך וברמה המתאימה לך !

אשטנגה יוגה

שיעורי היוגה נלמדים בסטודיו בתל אביב או בתוכנית המובנית באונליין. השיעורים מותאמים לכל הרמות, למתחילים ומתקדמים

טיולי יוגה ומיינדפולנס

לגלות את השקט הפנימי והעצמה הגופנית בדרך מהנה וחווייתית. טיולי יוגה וריטריטים ייחודיים להעלאת רמת השלווה והחיוניות בחייך

מיינדפולנס וחמלה

רוצה שינוי בחיים? מיינדפולנס הוא אימון מוחי שיטתי שמפתח מודעות קשובה לחיים שלווים ומסופקים יותר

תודה רבה לך על ההרשמה!
הצעות לחופשות נוספות נמצאות אצלך בתיבת המייל.
אם אינך רואה,
 היא כניראה בתיקיית קידומי מכירות / ספאם.
יש לגרור את המייל לתיבה הראשית ולהתחיל ליהנות!